Udtalelser

Sagt om forestillingen ‘Man kan hvad man vil’:
‘Jeg havde en oplevelse af at Formteatret kunne fastholde vores elever gennem hele dagen. I starten var eleverne meget stille, senere åbnede de op, og deltog i den “diskussion” som opstod.

Forumteatret har været med til at vi på skolen har kunne snakke frit om normalt meget ømtålelige emner.

Jeg har kunnet have diskussioner i klassen om hvordan vi ser på hinanden og hvad  man kan kalde og sige til hinanden.

Jeg kan klart anbefale Forumteatret til andre, som underviser unge i aldersgruppen 15 til 50, og med alle sammensætninger af religion og udseende. Klart et indspark til alle skoler om at tage fat i vigtige emner før de bliver et problem.’

Steen Andersen
Koordinerende IT-Faglærer

Sagt om forestillingen ‘Det evige liv’:
‘Alle vores sanser er i spil når vi hos Forumteatret oplever os selv i helikopter perspektiv. Vi er ikke kun tilskuere, men vi kan ændre forløbet. På den måde er vi ikke passive overfor vores eget liv – vi kan påvirke det.

Forumteatret mestrer denne proces, der giver forandringer et nyt fundament.  Smilet er indgangen til en positiv proces. Du er instruktøren der sætter rammen. Handlingen bliver I fælles om.’
Peter Linde, Forsknings- og analysechef, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Temaarrangement set fra en elevs synsvinkel:
Forumteatret kom på besøg på Produktionsskolen Holbæk (PH). Det gik ud på at de gav os, publikum, tre scenarier som alle var forskellige, men handlede alle om Hassan og hans problemer om venner, praktik og sociale kompetencer. Efter hvert scenarie fik publikum lov til at ændre på det for at få et bedre resultat. Der var mange elever som var interesseret i at stoppe stykket og ændre på Hassans situationer.
2 af de der vovede, blev spurgt om de ville rejse sig og vise et eksempel på hvordan man gjorde. Det var Benjamin fra medie og Murat fra intro. Benjamin blev bedt om at komme op og vise hvordan Hassan skulle virke interesseret i hvad vejlederen sagde. Det virkede godt, der var ingen der ikke kunne stoppe med at skråle af grin, heller ikke Benjamin, der var på randen af tårer.
Jeg synes om Forumteatret. Det er en anderledes måde at lave teater på. At inddrage publikum og er en god metode til at vise, hvordan man skal forholde sig, hvis man er i Hassans situation. Man får publikum selv til at indse hvordan man skal opføre sig for at få et bedre resultat, når du f.eks. snakker med en vejleder, praktiksted eller en arbejdsgiver. Et minus var dog, at hvis man f.eks. bad Hassan om ikke at bande, så ville han glemme det senere i stykket og begynde at bande igen.
Arlinda, elev på Produktionsskolen
TEC Hvidovre afviklede en vellykket temadag arrangeret af Fastholdelseskaravanen og Forumteatret med det formål at styrke elevernes praktikpladssøgning:
‘Engagerede elever deltog i forumteater forestillingen og her fik eleverne en øjenåbner. Forumteatret havde med stor præcision affotograferet ungdomskulturen blandt grundforløbets elever og spillede scenarier, som var i stand til at provokere eleverne og få dem op af stolene.

Scenarierne demonstrerede, hvordan en uhensigtsmæssig adfærd fra alle parter kan betyde, at den gode intention går tabt i samværet elev/praktikvejleder, elev/elev eller elev/praktikplads. Forumteatret gentog scenarierne og bad eleverne byde ind med råd og vejledning, så vi i hvert scenarie kunne opnå en win-win-situation.

Eleverne var meget ivrige og bød ind med en lang række gode råd til skuespillerne, så hver enkelt scene blev både autentisk og meningsfuld. Hvis en lærer eller en elev bød ind, og situationen blev for fastlåst, blev eleven eller læreren bedt om selv at være skuespiller til stor moro for publikum. Efter forestillingen var der stor applaus til Forumteatret for en fremragende forestilling, og jeg vil stærkt anbefale de øvrige grundforløb på TEC til at gøre brug af Forumteatret.’
Ole Foss lærer TEC

Vi gennemfører arrangementer over hele Danmark